Jäsenkirje 2/2022

8.9.2022

Ensimmäinen juna Helsingistä Keravalle saapui kevättalvella 1862, siis 160 vuotta sitten. Ajatelkaa, miten se kytki Tuusulan pitäjän Keravan kylän ulkopuoliseen maailmaan ja sen kehitys moderniksi yhteisöksi vauhdittui!

Jäsenkirje 2/2022

HYVÄÄ SYKSYN ALKUA!

Yksi esimerkki: posti alkoi kulkea rautateitse. Monelle tuli jo lehtiä, jotka noudettiin asemalta yksin postia hoitavalta neiti Lönnbergiltä. Kukin haki lehtensä postista. Sinne jätettiin myös kirjeet, raha pantiin kuoren päälle ja neiti liimasi postimerkit.

Asemalla oli asemapoliisi, vahvasti ruotsinkielinen herra Lindström. Kun Porvoon rata valmistui (1872 – 1874), Porvoosta tulevat vaihtoivat Keravalla junaa. Vanhojen keravalaisten muistoihin jäi Lindströmin opastus: ”Kaikki Borgån juna matkustaja otta askel takana perin, juna tulla ylös ja alas.” Kaikki ymmärsivät hyvin, että nyt piti siirtyä kauemmas junien läheltä.

Elettiin suuriruhtinaskunnassa, venäläiset eivät olleet suosiossa, erityisen vihattu oli kenraalikuvernööri Nikolai Bobrikov. Kun hänet murhattiin 1904, arkku kuljetettiin Helsingistä Pietariin junalla. Uteliaille aseman liepeille kokoontuneille keravalaisille jäi mieleen Bobrikovin kuljetus: veturi veti kolmea vaunua, joista keskimmäisessä hevosvaunussa oli hänen arkkunsa.

Ylläolevasta kukin saa halutessaan vetää ajatuksia nykypäivään, joten siirrytään yhteisen harrastuksemme Kerava-seuran nykytoimintojen pariin. Tässä valmiiksi päätettyjä syksyn tilaisuuksia – muutama lisäys tulee myöhemmässä kirjeessä.

KESKIVIIKKO 21.9. käynnistää toiminnan. Iltapäivän kahvitilaisuudessa saviolainen Jouko Mattila kertoo kuvin ja sanoin Savion Tehtaanmäestä ja muusta Savion yhteisöstä. Tilaisuus on Talkoorenkaan Sinisessä salissa klo 14, seuran tarjoama kahvitus alkaa klo 13.30. (Aleksis Kiven tie 19).

TIISTAI 4.10. kokoonnutaan klo 13 Keravan hautausmaalla. Hyvistä opastuksistaan tunnettu Timo Seppänen johdattelee kierroksella erikoisten, kiinnostavien, tunnettujen ja uusien hautojen pariin. Kuljetus omin toimin.

KESKIVIIKKO 23.11. klo 18 Keudan A. Aimo -salissa pidetään seuran vuosikokous. Seuran tarjoamat kahvit kakun kera ovat valmiina klo 17.30. Esillä ovat sääntöjen mukaiset vuosikokousasiat ja Vuoden 2022 keravalaiseksi valitun Veikko T. Valkosen ”kruunaus”, joka jäi hänen ulkomaanmatkansa vuoksi Keravan päivänä vain julkistamisen tasolle. Myöhemmin tulee ilmoitus myös illan esityksestä.

Kahtena viikonloppuna, lauantaina 15.10 ja lauantaina 12.11. isänpäivän kynnyksellä klo 11 – 13, seura myy Keravan kirjaston aulassa vanhoja, uudempia ja uusia julkaisuja/tuotteita varaston siivouksen merkeissä. Tästäkin myöhemmin lisätietoa.

TERVETULOA MUKAAN – ILON KAUTTA KULJETAAN!

SATU

(Satu Saaristo, puheenjohtaja)