Jäsenkirje 1/2023

6.1.2023

”Ihminen on aika epeli eläväiseksi”, presidentti Sauli Niinistö tiivisti meidät perinteisessä valtionpäämiehen uudenvuoden puheessaan. Luonnehdinnan innoittamina mekin Kerava-seurassa heittäydyimme niin epeleiksi, että jo tässä kuussa järjestämme ensimmäisen jäsentilaisuutemme. Pikavauhdilla onkin nyt toimittava, sillä aiheemme HÄKKI, vuonna 1988 nuorisotilaksi valmistuneen ja nyttemmin viime vuodet ns. kylätalona toimineen tilan elämä on vahvasti uhattuna.

Jäsenkirje 1/2023

PARASTA MAHDOLLISTA HYVÄÄ ALKANEELLE VUODELLE 2023!

Tuhon teemana on Häkki purettava – tilalle rivitaloja. Tämä ällistyttää ja kauhistuttaa kotiseutuyhdistystä ja monen ikäpolven nuoria, entisiä ja nykyisiä.

Operaatio Häkin pelastus -illan seura järjestää torstaina 12. tammikuuta 2023 klo 18 Häkissä, osoite Loitsutie 1, 04230 Kerava (Kalevankadun ja Ylikeravantien risteys). Seuran kunniajäsen ja johtokunnan jäsen Samuli Isola alustaa tilaisuuden valottamalla Kalevan kaupunginosan, aiemmin Virona tunnetun alueen monimuotoista, mielenkiintoista, jopa herkullista historiaa. Esityksen mausteena ovat vanhat ja uudet kuvat alueesta.

Pyydettyjen puheiden ja puheenvuorojen käyttäjien nimet eivät tätä kirjoitettaessa ole täysin varmistuneet – ne voi lukea myöhemmin seuran Facebook-sivustolta, josta ne jaetaan myös muille Kerava-aiheisille fb-seinille. Koska joukkovoimalla on iso merkitys, erityisen toivottavaa Häkin säästämisen puolesta on, että tilaisuuteen saapuvat kertovat omia näkemyksiään ja muistojaan. Niitä riittää, sillä usea Keravan nuorison ikäpolvi on ”kasvanut” Häkissä.  Nyttemmin kylätalona käyttäneillä on omat tärkeät tarinansa. Häkki on hyväkuntoinen ja arkkitehtonisesti persoonallinen.

Muistot kantavat meitä jokaista. Tilat, jotka niitä ovat synnyttäneet, jatkavat kotiseutuhistorian ketjua. Eläväinen epeli haluaa näyttää seuraavalle sukupolvelle: ”Tuossa vaari/mummu kasvoi minäksi!”

TERVETULOA MUKAAN!

SATU (Satu Saaristo, puheenjohtaja)

PS: Kevään muusta ohjelmasta seuraavassa jäsenkirjeessä.