Lausunto Lapilantie 14 (2354) asemakaavasta.

8.10.2023

Lausunto Lapilantie 14 (2354) asemakaavasta.

Kaava: Ehdotusvaihe, lausuja: Kerava-seura ry.

Kerava-seura on lausunut hyvin painokkaasti asemakaavakäsittelyn edellisissä vaiheissa kaavoituksen kohteena alueen historiallisesta, alueellisesta ja maisemallisesta merkityksestä. Näiden lisäksi seura on kiinnittänyt lausunnoissaan paljon huomiota siihen, kuinka nykyiselle liikerakennustontille suunniteltavan mahdollisen uudisrakennuksen tulee sopeutua saumattomasti alueen rakennuskantaan, sekä kokonsa, massoittelunsa että sijoittumisensa osalta. Hyvin samanlaisia lausuntoja on kuultu myös muilta osallisilta.

Kaavakäsittelyn aiemmissa vaiheissa näillä hyvin perustelluilla lausunnoilla kestävän ratkaisun löytämiseksi herkälle Lapilantien 14:n tontille ei ole ollut aivan liian massiivisiin kaavasuunnitelmiin juurikaan vaikutusta.

Erittäin perustellun kuntalais-, asukas- ja osallisuuspalautteen henki ja näkökulmat ovat vihdoin löytäneet kaikupohjaa nyt käsillä olevassa ehdotusvaiheen asemakaavaehdotuksessa. Tästä virallinen lausunnonantaja Kerava-seura ry. antaa tunnustuksen ja kiitoksen.

Tämä muutos ja ehdotus vastaa vihdoin siihen kaupungin strategiassa erittäin painavasti esitettyyn linjaukseen, jonka mukaan kaupunkilaisten vaikutusmahdollisuuksia elinympäristönsä kehitykseen tulee lisätä ja kaupungin tulee ottaa lausunnonantajien viesti vakavasti ja lisätä kuntalaisten ja lausunnonantajien vaikutusta kaavaprosesseissa. Kaavoitusta tulee ohjata kohti yhteisesti suunnitellun elinympäristön suuntaa, jossa historia, tämä päivä ja tuleva keskustelevat ja jossa ympäristö ja ihmisenkokoinen mittakaava ovat tärkeitä ja keskeisiä arvoja. Keravan on oltava meidän yhteinen kotipaikkamme, pieni suuri kaupunki, ei suureksi, korkeaksi ja tehokkaaksi pyrkivä pääkaupunkiseudun jatke ja rakennusyhtiöiden kulloistenkin halujen temmellyskenttä. Kaavaehdotuksessa on siis palattu aikaisempaan suunnitelmaan asukkailta ja meiltä osallisilta saadun palautteen mukaisesti. Tämä on oikea suunta.

Rakennuksen sijoittuminen tontilla nyt esitetyssä muodossa, asemassa ja volyymissa vastaa alueen tarpeisiin. Kaavaehdotuksessa esitetty rakennusmassa on palautettu Lapilanpolun suuntaiseksi, kuitenkin rakennuksen pituutta on lyhennetty, kerrosmäärää on vähennetty ja rakennusoikeus on pienentynyt 2400 kerrosneliömetriin. Tämä on hyvä muutos.

Kaavaselostuksessa kerrotaan, että asuinkerrostaloon on tarkoitus toteuttaa omistusasuntoja. Alueella tarvitaan myös perheasuntoja ja tähän antaa mahdollisuuden viitesuunnitelmaratkaisussa oleva asuntojen keskipinta-ala (noin 54 m2 ja 3h tai enemmän huoneita sisältävien asuntojen osuus 53,8 %). Nämä ovat myös oikeansuuntaisia ratkaisuja.

Selostuksesta käy myös ilmi, että suunnitellusta rakentamisesta on neuvoteltu ja pidetty maastokatselmus aluevastuumuseon kanssa, ja että uuden rakennuksen sopeutuminen kaupunkikuvaan on varmistettu rakennuksen kerroslukua, ulkonäköä- ja muotoa, kuten julkisivumateriaaleja ja värejä koskevin kaavamääräyksin. Julkisivun lopullinen materiaali, väritys ja muut yksityiskohdat tullaan selostuksen mukaan ratkaisemaan jatkosuunnittelun yhteydessä rakennusluvan käsittelyssä. Tässä piilee hyvän ja kestävän mahdollisuuksia, mutta myös erittäin suuren riskin mahdollisuuksia. Paikalle tehtävä ratkaisu tulee tehdä erittäin harkitusti ja siten, että se toimii luonnollisessa ja hedelmällisessä vuorovaikutuksessa olemassa olevan ympäristön kanssa. Alueella on paljon historiallisesti erittäin arvokasta rakennuskantaa (Lapilan kartano pihapiireineen ja entinen ruotsalainen kansakoulu, nykyisin musiikkikartano, pihapiireineen) sekä modernin ajan huipputuotantoa (1960-luvun kerrostalot, ”Keravan Tapiola”). Kerava-seura lausuu erittäin painokkaasti, että Lapilantie 14 kohdalle mahdollisesti tulevan rakennuksen tulee olla ympäristöönsä sopiva ja historialliseen miljööseen rauhallisesti sovittautuva. Ja laadun tulee kaikkialla olla ensiluokkaista. Jos tällaista ei ole mahdollista toteuttaa, tulee kaavoituksen ja rakennusvalvonnan laittaa toteutukselle esteet.

Keravalla 6.10.2023

Kerava-seura ry:n puolesta