Lausunto Levonmäentie (2307) asemakaavasta.

14.1.2024

Kerava-seura toistaa OAS-vaiheen lausuntonsa perusviestin, jonka mukaan Levonmäentien kaava-alue sijaitsee alueella, joka on lähtökohtaisesti luontevaa pientaloasutuksen aluetta. Alueella on olemassa olevia pientaloalueita ja alue on merkitty Keravan yleiskaavassa pientaloalueeksi. Lisäksi kaava-alueen naapurissa on talli- ja ratsastustoimintaa, mikä asettaa alueen käytölle omat mahdollisuutensa ja rajoitteensa. Kun esillä oleva kaava-alue on vielä kaupungin omistuksessa, ovat kaavoitukselle ja kehittämiselle periaatteelliset edellytykset olemassa

Lausunto Levonmäentie (2307) asemakaavasta.
Kaava: Luonnos, lausuja: Kerava-seura ry. 
Lausunto: Kerava-seura toistaa OAS-vaiheen lausuntonsa perusviestin, jonka mukaan Levonmäentien kaava-alue sijaitsee alueella, joka on lähtökohtaisesti luontevaa pientaloasutuksen aluetta. Alueella on olemassa olevia pientaloalueita ja alue on merkitty Keravan yleiskaavassa pientaloalueeksi. Lisäksi kaava-alueen naapurissa on talli- ja ratsastustoimintaa, mikä asettaa alueen käytölle omat mahdollisuutensa ja rajoitteensa. Kun esillä oleva kaava-alue on vielä kaupungin omistuksessa, ovat kaavoitukselle ja kehittämiselle periaatteelliset edellytykset olemassa.  

Kaavakäsittelyn OAS-vaiheessa oli vielä pitkälle hahmottumatta, millainen alueen luonnon rooli on nyt. Ja millainen se olisi tulevaisuudessa, jos alue tulisi rakentumaan. Kaavan luonnosvaiheessa alueen luontoarvot sekä rakentamisen ja luonnon välinen suhde on tuotu entistä tarkemmin esiin ja se on selventänyt erityisesti mahdollisen rakentamisen vaikutuksia alueen luontoon ja metsään. Kaavaluonnoksessa mainitaan, että asemakaavan vaikutuksia luontoon ja maisemaan on pyritty minimoimaan asemakaavamääräyksillä. Tämä on välttämätöntä kohteessa, joka sijaitsee luonnon ja rakennetun ympäristön murroskohdassa. Alueen luontoa on vuosikymmenten aikana jo käsitelty, muokattu ja tuhottu. Kaava-alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsevan arvokkaan Ollilanlaakson alueen suojana oleva metsäinen alue on viimeisinä vuosina ja vuosikymmeninä kaventunut selvästi (tämä käy selkeästi ilmi kaupungin verkkosivuilla olevasta karttapalvelun ilmakuvista, jossa näkyy alueen metsäalueiden selkeä vähentyminen). Nyt käsittelyssä olevan Levonmäentien kaavahankkeen yhteydessä tulisi metsäinen alue Sorsakorvesta edelleen kutistumaan. Täten mahdollinen uusi rakentaminen tulee toteuttaa korostetun hienovaraisesti ja alueen luontoa ja metsää kaikin mahdollisin tavoin säästäen. Asemakaavaluonnokseen asetettu määräys ”rakennukset tulee sopeuttaa alueen ympäristöolosuhteisiin ja maisemakuvaan erityisesti massoittelun, värityksen ja sijainnin osalta. Lisäksi kaavassa on annettu määräyksiä olemassa olevan puuston säilyttämisestä sekä rakennusten sijoittelusta tontille niin, ettei se aiheuta tarpeetonta maaston ja korkeussuhteiden muuttamista. Tonttikoot on pyritty pitämään suurena, jotta alue on mahdollista toteuttaa väljänä. Uusille asuintonteille on rajattu istutettavaa alueen osaa niin, että olemassa olevaa vanhempaa puustoa säilyisi alueella mahdollisimman paljon.” on tärkeä ja jatkotyössä tulee edelleen tarkentaa rakentamisen laatuun, volyymiin ja luontoon kajoamiseen koskevia rakentamis- ja kaavamääräyksiä.

Liikenteen ja katurakentamisen kannalta Kerava-seura lausui jo OAS-vaiheessa painokkaasti turvallisuuden, pienimuotoisuuden, Ollilanlaakson suuntaan kohdistuvan läpiajon liikenteen estämisen ja rajoitusten puolesta. Luonnosvaiheessa aineistoon on lisätty alustava katusuunnitelma, jonka mukaan Levonmäentie tulisi ratsastustalleilta lähtien levittäytymään nykyistä laajemmaksi. Katusuunnitelmassa esitetty, istutuksilla ajoväylästä erotettu kavioura on askel oikeaan. On myös tärkeää, että Levonmäentien osa ratsastustalleilta kaava-alueen läntiseen päähän asti merkitään hitaaksi pihakaduksi, jossa ajonopeudet ovat alhaisia ja kevyt liikenne on ensisijainen (tosin kaavaselostuksessa mainitaan jalankulkijoiden esteettömyydestä autoihin verrattuna, mitä se sitten tarkkaan ottaen lieneekään). 

Katusuunnitelma on kuitenkin edelleen selkeästi puutteellinen. Nykyinen suunnitelma ei millään lailla ohjaa ajoneuvoliikennettä tulevalta pientaloalueelta kohti Ratatietä, vaan on suuri ja todellinen riski sille, että autoliikenne kaava-alueelta – ja alueen läpi – ohjautuisi Levonmäentietä pitkin Ollilanlaaksoon ja siitä edelleen muun muassa Lahdentielle. Katurakentamisen ja uusien asuntojen rakentamisen myötä ajoneuvojen määrä tulee alueella selkeästi lisääntymään, ja sillä on sekä suoraa että välillistä vaikutusta autoliikenteen lisääntymiselle kaava-alueella ja sen ympäristössä. Kaupungin tulee ehdottomasti estää ajoneuvoliikenteen suuntautuminen alueelta ja alueen kautta Levonmäentielle. Yksittäinen hidaste Levonmäentiellä ja viistekivet Ratatien ja kaava-alueen länsipäässä eivät ole millään lailla riittäviä toimia estämään ajoneuvoliikenteen lisääntymistä Ollilanlaaksossa ja Levonmäentien muilla historiallisilla maisema- ja luontoalueilla. Täytyy myös muistaa, että ratsukot tulevat jatkossakin käyttämään Levonmäentien sitä osaa kaava-alueen ja Ollilanlaakson välillä, joka nyt ei ole kaavatyön ja katurakentamisen kohteena. Täten lisääntyvä autoliikenne alueella asettuisi monin tavoin alueen kestävää käyttöä vastaan ja aiheuttaisi erittäin vakavia turvallisuusuhkia. Kaavoituksen yhteydessä katusuunnitelmassa tulee asettaa kaava-alueen länsipäähän läpiajoa ehkäiseviä ja estäviä rakenteita ja alueelle asettaa läpiajokiellosta kertovia liikennemerkkejä. 

Kerava-seura muistuttaa edelleen, että kaava-alueen halki kulkeva Levonmäentie on enemmän kuin väylä, se on historiallinen väylä, joka on johtanut jo kauan Ali-Keravalta Ollilanlaakson läpi kohti Sipoota. Tämän hiekkatien historiallinen luonne ja merkitys tulee olla kaikessa valmistelussa lähtökohtana tien mitoituksessa, leveydessä, pinnotteissa, profiileissa ja sallituissa ajonopeuksissa. Kerava-seura muistuttaa, että aivan kaava-alueen naapurissa sijaitsee Ollilanlaakson alue, jonka yhteydessä sijaitsee Keravan kaikkein arvokkain vanhojen maakirjatalojen ja historiallisten tilojen keskittymä. Ollilanlaakson avoimia maisemia, alueen rakennus- ja kulttuurihistoriallisia arvoja sekä alueen maalaismaista, rauhallista kyläluonnetta tulee suojella ja kehittää myös tämän kaavan toimesta kaikin tavoin. Kyseessä on kaupungin arvokkainta vanhan Keravan perintöä, jota tulee tämänkin kaavan yhteydessä vaalia, suojella ja kehittää, sillä nyt käsittelyssä olevan asemakaavan vaikutukset ulottuvat paljon kaava-aluetta laajemmalle alueelle, Kerava-seura muistuttaa.   

Keravalla 12.1.2024  
Kerava-seura ry:n puolesta 
Samuli Isola, puheenjohtaja
Arja Rantanen, sihteeri