Eteläisen Jokilaakson asemakaava

28.11.2025

Kerava-seura toistaa jo kaavan aiempien vaiheiden lausunnoissaan esiin nostamansa huomion, että kaavahankkeella on sekä etuja että haittoja.

 Kerava-seura ry.

 

Kerava-seura toistaa jo kaavan aiempien vaiheiden lausunnoissaan esiin nostamansa huomion, että kaavahankkeella on sekä etuja että haittoja. Selkeät edut liittyvät siihen, miten alueelle suunniteltu elinkeinohanke voisi edistää kaupungin strategiaa, tuoda työpaikkoja, taloudellista hyötyä, hyödynnettäväksi kelpaavaa energiaa, uutta ja modernia elinkeinotoimintaa, dataturvallisuuden lisääntymistä ja kaupungillekin näkyvyyttä keskeiselle paikalle valtakunnallisen väylän viereen. On hienoa, että Keravaan kohdistuu kiinnostusta ja halua toteuttaa tänne moderni datakeskus.

Potentiaaliset haitat taas liittyvät kaava-alueen nykyiseen luonteeseen liittyvään moneen seikkaan, joista seuraavaksi lisää.

Se, että asemakaavan yhteydessä tehdään kohteesta myös osayleiskaava, kertoo siitä, että kyse on maankäyttöä, luontoa, metsäluonnon ja kallioiden tilaa, eläinten olosuhteita, virkistyskäyttöä, jokilaaksoa, Keravanjokea, maisemallisesti merkittävää aluetta, liikenneyhteyksiä, kulttuurihistoriallisia arvoja, peltojen käyttöä, rakentamisen vaikutuksia, ympäristöön heijastuvia melu- ja muita vaikutuksia, elinkeinopolitiikkaa, yhteyksiä ja liikenneyhteyksiä ja monilla muilla tavoin nykyoloja muuttava ja muokkaava prosessi.

On varmistuttava, että nykyisten kaavojen vastaiset asemakaavan ja osayleiskaavan mahdollistamat toimet eivät tuhoaisi alueelta sellaista, joka on näissä kaavoissa arvioitu alueen kannalta tärkeiksi arvoiksi, kuten monenlaisia luontoarvoja, ekologisia yhteyksiä ja maisemallisia arvoja Keravanjokilaakson ympärillä.

Tai jos/kun muutoksia tulisi, tulee kaupungin sitoutua kompensoimaan muutosten aiheuttamia haittavaikutuksia ympäristöön.  On hyvä, että kaavan eri vaiheissa esittämäämme ekologisen kompensaation selvittämiseen ollaan Keravalla mahdollisesti lähtemässä. Jos/kun kompensaatio tulee osaksi kaupungilla käyttöön, tältä alueelta poistuvat metsä- ja luontoarvot tulee ottaa kompensaation piiriin.

Viheryhteydet ja ekologiset yhteydet tulee suunnitella laajoiksi ja riittävän leveiksi. Tältä osin on kaavaprosessin aikana selvästi edistytty oikeaan suuntaan.

Nyt esillä oleva asemakaava-alue liittyy kiinteästi Keravanjokilaaksoon, jonka ympärille ja yhteyteen Kerava on syntynyt. Alueella on ollut asutusta, ihmisen toimintaa ja kulttuurista toimintaa jo vuosisatojen, mahdollisesti vuosituhansien ajan. On tärkeää myös muistaa, että kaava-alueiden kyljessä sijaitsee myös Nybacka, yksi Keravan harvoista jäljellä olevista kantakirjatiloista. Sen rauhaa, merkitystä, maisemaa ja tilaa tulee kaikissa olosuhteissa kunnioittaa. Nybackan tilan läheisyydessä mäellä mm. sijaitsee jo havaittu muinaisjäännös Ali-Keravan mahdollisesta kylänpaikasta. Se on paikka, jossa historiallinen keravalaisuus syntyi. Tämä paikka tulee tutkia ja kartoittaa ja suojella.

Asemakaava-alue on rajattu idässä seuraamaan Keravanjoen uomaa. Kuitenkin mahdolliset muutokset tulevat vaikuttamaan tätä laajemmalle alueelle. Joen länsipuolen peltoalueet ja Jokivarren historiallinen asuinalue joen itäpuolella onkin merkitty yleiskaavassa maisemallisesti arvokkaiksi alueiksi. Miten uusi alueelle suunniteltu datakeskus tulisi maisemallisesti tunkeutumaan jokilaakson alueelle on alueen ja Keravan kannalta kohtalonkysymys. 

Suunnittelua tulee velvoittaa erittäin laadukkaaseen, historiallista maisemaympäristöä huomioon ottavaan, mahdollisimman pienipiirteiseen tapaan. Kyse on myös alueelle mahdollisesti tulevan yrityksen brändityöstä, joka laadukkaasti ja korkeatasoisesti toteutettuna tukee yhtiön brändiä ja näkyvyyttä, sekä Keravanjoen että moottoritien suuntaan. Kaupungin tulee omalla kaavoitustyöllään ohjata rakennus- ja ympäristösuunnittelua tähän suuntaan.

Maantasaukseen liittyy myös paljon melua ja tärinää aiheuttavaa toimintaa, joka vaikuttaa sekä ympäristöönsä että alueen liikennejärjestelyihin. Tämäkin on huomioitava valmistelussa. On välttämätöntä, että mahdollisen esirakentaminen, maanmuokkaus, rakentamisen aikaiset haittoja tulee ehkäistä kaikin mahdollisin keinoin.

Asemakaavan pohjoispuolella on alue, joka on yleiskaavassa merkitty KM-3/res-2-alueeksi. Sen toteutuminen ei tässä vaiheessa ole lähitulevaisuuden näköpiirissä, mutta tähänkin tulee varautua alueen suunnitelmia tehtäessä. Suuret kaupalliset yksiköt tällä kohtaa tulisivat vaikuttamaan alueelle suuntautuvaan liikenteeseen ja aiheuttamaan massiivista painetta alueen olemassa olevalle katu- ja tieverkostolle. Tämä tulee huomioida jo tässä vaiheessa alueen kaikissa suunnitelmissa. Alueen herkkä tiestö ei tule kestämään näin suuria yksiköitä. Liikennesuunnittelu ja -selvitykset tulee tehdä kaava-aluetta laajempina ja tehdä skenaarioita ja luoda malleja, joilla kaikissa olosuhteissa alueen liikenne olisi toimivaa ja ei tuhoaisi olemassa olevaa pienimuotoista tieverkostoa. Suorat yhteydet alueelta suuremmille väylille, kuten Valtatie 4 ja Keravantie MT 148 olisi otettava selvityksiin vakavasti mukaan. Ely-keskuksen suuntaan on jatkettava vaikuttamistyötä.

Liikenneyhteydet alueelle ovat erittäin hankalat. Erityisesti mahdollisen maanrakennuksen ja rakentamisen aikana raskas liikenne tulisi kuluttamaan ja tuhoamaan nykyistä tieverkkoa ja aiheuttamaan jatkuvaa raskasta liikennettä vuosien ajan. Niillä olisi suoraa vaikutusta koko luoteisen Keravan ja pohjoisen Vantaan liikenneverkkoon. Kerava-seura nostaa esiin myös erityisesti Jokitien, joka on eittämättä Keravan tärkein historiallinen tieosuus – Jokitien suojelun eteen on tehtävä kaikki mahdollinen. Perkaustie on kiinteässä yhteydessä Jokitiehen ja johtaa Lahdenväylän ali. Perkaustien kunto (siltoineen) ei myöskään kestä rasitusta, joten  Perkaustien sillan osalle on tehtävä liikennettä rajoittavia toimenpiteitä jo hyvissä ajoin ennen mahdollisen datakeskukseen liittyvien töiden alkamista.
Datakeskukselle kulkeva uudistettava Nybackantie täytyy rakentaa huolellisesti ja kestävästi. Nybackantieltä Nybackaan kantavaa tärinää ja melua tulee estää jo rakentamisaikana rakenteellisin keinoin.

Keravan kaupungin tulisi edelleen pyrkiä kaikin olemassa olevien keinoin saamaan ainakin maanrakentamisen ja rakentamisen aikainen liikenneyhteys Valtatie 4:n (Lahdenväylän) pysähdyspaikan kautta alueelle. Moottoritien levähdyspaikan kautta kulkee jatkuvasti muutenkin paljon raskasta liikennettä ja sitä kautta raskas liikenne ei tulisi aiheuttamaan kestämätöntä painetta Keravan muuhun katuverkkoon vuosien ajaksi.

Kerava-seura lausuu, että Eteläisen Jokilaakson datakeskushanke ja sitä tukeva kaavahanke on Keravalle mahdollisuus, mutta kaupungin tulee – yhdessä asiaan liittyvien tahojen kanssa – jatkotyössä tehdä paljon selvityksiä ja sitoumuksia. Vakavasti asiaan suhtautumalla vaikeakin hanke voidaan saattaa maaliin.

 

Keravalla 28.11.2025

 

Kerava-seuran puolesta,

 

Maija Länsimäki                                                 Arja Rantanen

varapuheenjohtaja                                           sihteeri